Utvikling siste 50 år
2. generasjon Br. Torkildsen's største og beste mekaniske orgel ble laget til Værnes kirke i 1965. 1960 og -70-tallet var preget av stor konkurranse og økende bruk av innkjøpte orgeldeler og "mindreverdige" materialer som kryssfiner, spon- og møbel-plater.
Værnesorgelet var ikke preget av dette, mens noen instrumenter fram mot slutten av -70-tallet var preget av dette. Hederlige unntak var hvor orgelvennen og etter hvert firma-vennen Ole Rasmus Krag var involvert i prosjektene. Han var krevende på kvalitet på alle felt, og var spesielt opptatt av det funksjonelle både i teknikk og utseende. Han var mannen bak orgelet som ble gitt som en norsk gave til Coventry-katedralen i England, bygd i -66. Senere sto han bak et mindre orgel til Dikemark sykehus (1970) og til den nye Sinsen kirke i Oslo i 1973, som forøvrig er det eneste norske orgelet fra det 20. århundre som er presentert i The Nordic-Baltic organ book. (GOArt publikasjon, no. 11, 2003). Forut for dette orgelet gjennomførte N.H. Torkildsen en studietur til Danmark sammen med Krag.
Neste studietur ble gjennomført i 1978 da vi hadde fått oppdraget til Stiklestad kirke (1980). Turen begynte med tre deltakere: Per Ø. og Nils H. Torkildsen, og den da ferske Jann-Magnar Fiskvik som hadde fått permisjon fra militærtjeneste. Sammen så vi på orgler i Sverige, Danmark og Nord-Tyskland før Per Ø. og Nils H. reiste inn i DDR for å se historiske instrument av Wagner og Silbermann. (Soldaten fikk ikke innreisetilatelse.) Nils H. besøkte videre kolleger og nye orgler i Sør-Tyskland og Østerrike før turen ble avsluttet med kongressen til den internasjonale orgelbyggerforening (ISO) i Amsterdam.
Stiklestad hadde også valgt en dyktig konsulent, Bjørn F. Boysen, som bl. annet inspirerte oss til å bygge en "gammeldags" luftforsyning med magasinbelg.
Norsk orgelbyggings generelle dårlige renommé og det faktum at importen av orgler på denne tiden gikk mere på kvalitet enn pris, fortalte oss at en kvalitetsheving var nødvendig.
Vi hadde den filosofi at forandringer skulle skje skrittvis, Stiklestad betydde et lite vendepunkt bort fra det moderne neobarokk-orgel til et mere historiserende konsept.
Kororgelet til Lademoen kirke (1985) ble det første med enarmet klaviatur - såkalt hengende traktur. Stifting av Forening for Norske Orgelbyggere (FNO) og foredrag av den svenske orgelkonsulenten Gustav Lewenhaupt (1986) inspirerte til fleksibel vindforsyning med kilebelg og kanaltremulant til Vinne kirke i 1987. Samarbeidet med den svenske orgelbyggeren Knut Kaliff om bygging av orgel til Mo i Rana (1989) betydde bl. a. at vi sluttet med metalldeler i trakturen og gikk tilbake til tre.